keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Tavoitteena terveellisemmät elämäntavat!

En tehnyt uudeksi vuodeksi sen kummempia lupauksia.

Ollut aina ollut huono pitämään niitä. Tammikuun puolella alkoi

tuntumaan siltä, että omiin ruokailutottumuksiin ja liian vähäiseen

liikuntaan on tultava muutos ja oli otettava itseään niskasta kiinni!


Otin tavoitteeksi muutaman oleellisen jutun liittyen omaan hyvinvointiin.


Valkoistaharmoniaa1.jpg


Valkoistaharmoniaa2.jpg


Olen muutaman viime vuoden aikana syönyt todella epäsäännöllisesti.

Olen käyttänyt kiirettä liian monesti tekosyynä sille, että en ehtisi miettiä mitä

suuhuni laitan ja milloin. Kolme pientä lasta ehtii keskeyttämään usein ruokailun, ruoka jäähtyy lautaselle ja monesti se on jäänyt syömättäkin, kun ei enää kylmänä maistu.

Joskus olen luovuttanut jo alkuunsa ja ottanut esimerkiksi vain leivän.


Lounaaksi olen ruvennut nauttimaan salaattia, joista lempparina tällä

hetkellä kanasalaatti. Kanaa, salaatinlehtiä, kurkkua, paprikaa, viinirypäleitä

ja punasipulia. Nam! Joskus lisään feta- tai raejuustoa. Ja kanan tilalla

voi käyttää lohta. Tämä maistuu meidän lapsillekin!


Salaatin nauttimisen jälkeen olo ei ole raskas ja virtaa riittää iltapäiväänkin :)
Tykkäätkö sinä syödä lounaalla kevyemmin?


Valkoistaharmoniaa7.jpg


Ruokavaliolla on hirvittävän iso merkitys omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin.

Nyt olen ottanut tavoitteeksi, että syön kunnollisen aamiaisen, lounaan sekä

päivällisen. Ja välipaloiksi jotain terveellistä, esim. hedelmiä. Olen aina ollut

kiinnostunut terveellisestä ruuasta, ja sitä haluan tarjota myös omille lapsilleni.

Vaatii oman panostuksen, jotta jaksaa pysyä kiinni siinä.


Suurin haaste tällä hetkellä on aamupala, joka tahtoo jäädä hyvin niukaksi.

Joskus vuosia sitten söin joka aamu kaurapuuron, ja sillä jaksoi pitkälle päivään.

Lisäksi se teki vatsalle hyvää. Sen kun saisin itselleni taas tavaksi!


Liiat sokerit yritän karsia minimiin, sillä karkkia yms. tulee syötyä aivan liian usein.

Toki niitä herkutteluhetkiäkin pitää olla, mutta tarkoituksena on saada pysymään

ne kohtuuden rajoissa ja rajoittamaan vain viikonloppuun.


Valkoistaharmoniaa8.jpg


Uuden vuoden alusta päätin myös hommata uudelle lähisalille vuosijäsenyyden.

Olen alkanut käymään salilla ja jumpissa ja innostunut liikunnasta nyt aivan täysillä!

Kesällä kävin suhteellisen usein juoksulenkeillä, mutta lihaskuntoharjoitukset olivat

aika vähässä. Hommasin nyt uudet, pirtsakat jumppakengätkin. Kunnon asusteilla

kun urheileminenkin on mukavampaa! :)


Nyt olen tehnyt kotijumppiakin, niin päivällä kuin illallakin. Onnistuu lastenkin kanssa,

kun lähtee sillä asenteella. Riittävään veden juontiin olen kiinnittänyt myös enemmän huomiota. Haastetta riittää siinäkin, unohtuu toisinaan melkein kokonaan.


Valkoistaharmoniaa9.jpg


Valkoistaharmoniaa10.jpg


Loppuun en malta olla näyttämättä taas makupaloja poikien huoneen remontista! :D

Yksi tapettivuota on enää laittamatta ja viimeistelyt päälle.

Keksittekö, mihin tarkoitukseen köysi on tulossa?


Kivaa viikon jatkoa teille toivotellen,

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat bloggaamisen suola, kiitos jokaisesta viestistä! <3